مسوول اجرای طرح‌های بنیاد علوی در شهرستان چاراویماق گفت: بنیاد مستضعفان در راستای توسعه مناطق محروم، در قالب طرح‌های عمرانی و زیربنایی ۱۸ میلیارد تومان در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده است.
کد خبر: ۱۳۰۹۹۳۷


مسوول اجرای طرح‌های بنیاد علوی در شهرستان چاراویماق گفت: بنیاد مستضعفان در راستای توسعه مناطق محروم، در قالب طرح‌های عمرانی و زیربنایی ۱۸ میلیارد تومان در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده است.
به گزارش جام جم آنلاین آذربایجان شرقی ،آیت شاهی در گفت وگو با امید محمدزاده خبرنگار در تبریز، با اشاره به اینکه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی در راستای رسالت اجتماعی خود و مطابق با سیاست ها و برنامه های محرومیت زدایی در سطح کشور، مناطقی را به عنوان جامعه هدف انتخاب کرده است، افزود: بر همین اساس این مجموعه با انجام طرح های عمرانی و زیربنایی، اقتصادی و اشتغال، فرهنگی و اجتماعی و سلامت جسمی و روانی و محرومیت زدایی و با مشارکت فعال مردم و دستگاه های دولتی با مدیریت و نظارت بنیاد علوی وارد عرصه شده است و شهرستان چاراویماق در آذربایجان شرقی یکی از مناطق هدف در سال گذشته بود.
وی اظهار کرد: در گام اول تفاهم نامه ای بین بنیاد علوی با استانداری آذربایجان شرقی امضا شد که متناسب آن همه دستگاه های اجرایی موظف به همکاری و مشارکت با نهاد آبادانی و پیشرفت،  جهت احصاء توانمندی ها و ظرفیت ها و نیز نارسایی های شهرستان شدند و بر همین اساس نهاد آبادانی و پیشرفت اقدام به عقد تفاهم نامه های اجرایی با تمامی مدیران کل سازمان ها و دستگاه های اجرایی با حضور فرماندار چاراویماق و مدیران ادارات در شهرستان برای همکاری و پیشرفت هر چه بهتر کارها کرد.
شاهی با بیان اینکه طی ۵ ساله حضور بنیاد مستضعفان درچاراویماق با اجرای صدها برنامه و طرح متنوع در حوزه های مختلف عمرانی و زیربنایی، اشتغال و معیشت، فرهنگی، اجتماعی و سلامت و بهداشت سعی در ایجاد تحول در شهرستان داریم، ادامه داد: با برگزاری جلسات کارشناسی با حضور نخبگان و کارشناسان ذیصلاح ادارت مربوطه برنامه تنظیم سند پیشرفت برای شهرستان در حوزه های ذکر شده در دستور کار قرار گرفت که در حال نهایی شدن و تدوین آن هستیم.  
وی شناسایی و سازماندهی، نهادسازی، تدوین سند پیشرفت، مستند سازی و پیاده سازی، استفاده از ظرفیت کارشناسی استان و شهرستان و نخبگان و انجام کارهای علمی قبل از اجرای عملیاتی طرح ها و برنامه ها را رویکرد عملی بنیاد در چاراویماق برشمرد.
شاهی افزود: چاراویماق با داشتن رتبه چهارم از نظر مساحت در آذربایجان شرقی و داشتن بیش از ۶۰ نوع انواع سنگ و فلزات معدنی، عملکرد موفق در تولید گندم و نخود و نیز سطح مراتع در استان، هنوز در جایگاه واقعی خود قرار ندارد و نیازمند حمایت و همت جهادی آحاد مردم و مسئولین برای رسیدن به شأن و منزلت واقعی خود است.
وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال و معیشت در  هشت رسته محوری و پایه پروژه و برنامه های علمی و عملی در چارایماق اجرا می شود، اضافه کرد: برنامه ریزی برای انجام کارهای علمی و موثر برای بهبود معیشت و اقتصاد پایدار خانوارهای شهرستان در رسته های محوری فرشبافی، دام سنگین، دام سبک، زنبورداری، کشاورزی شامل نخود و گندم و گیاهان دارویی صورت گرفته است که به استناد آمارهای رسمی بیش از ۸۰ درصد شاغلین شهرستان در این ۷ رسته فعال هستند.
شاهی با اشاره به ریز طرح و برنامه ها در این رسته ها، گفت: در رسته دام سنگین و سبک ۲۷ برنامه محوری، زنبورداری ۹ برنامه، قالی بافی هفت برنامه، کشاورزی که شامل نخود و گندم است ۱۶ برنامه و گیاهان دارویی هم بیش از ۳۰ برنامه محوری برای اجرا تدارک دیده شده است.
وی اظهار کرد: پارسال طرح اصلاح نژاد دام سبک با هشت هزار راس شروع و در روستاهای مورد هدف موفقیت های خوبی حاصل گردید که در سال جدید با افزایش سطح پوشش با تجربه سال گذشته با قوت پیش خواهیم رفت.
شاهی با اشاره به وجود مشکل تب برفکی در احشام دام سبک و سنگین از شروع برنامه جامع واکسیناسیون کلیه دام های شهرستان چاریاماق از اسفند ۹۹ خبر داد و افزود: طی سه سال هدف ریشه کنی این بیماری در جمعیت دامی برنامه ریزی شده است.
وی از کاشت ۶۰ هکتار انواع گیاهان دارویی اعم از گل محمدی، سیاهدانه، نعناع فلفلی، موسیر و زعفران طی سال گذشته در چاراویماق خبر داد و ادامه داد: برنامه توسعه کشت گیاهان دارویی به عنوان رسته بسیار موثر و ایجادی در بهبود اشتغال خانواده روستائیان در سال جدید به صورت جدی ادامه خواهد یافت.
شاهی ضمن تشریح برنامه های اشتغال و معیشت در چارایماق،  از مساعدت بنیاد مستضعفان برای ترویج و نهادینه کردن کاشت مکانیزه نخود اصلاح شده، با همکاری جهاد کشاورزی خبر داد و افزود: در بهار امسال کاشت ۵۰ هکتار مزرعه نخود دیم اصلاح شده با روش های نوین و علمی شروع شده است.

وی پرداخت تسهیلات کم بهره برای اشتغالزایی شهرستان به میزان ۶۳ میلیارد ریال با دوره تنفس ۸ تا ۱۲ ماهه برای رونق رسته های دام سبک و سنگین، مشارکت در تکمیل پل جاده قره آغاج _ مراغه، مشارکت در تکمیل پاسگاه آغزیارت، تأمین ۱۱۶ باکس پیش ساخته در ۳۰ روستا، مشارکت در تأمین و تعمیر اساسی ماشین آلات راهداری، احداث جاده دسترسی روستای خاتون گنای و مجیر آباد، اجرای آسفالت سرد جاده دسترسی روستاهای بلقان و شورجه و مشارکت در احداث پل داخل روستای آغزیارت، تجهیز تمامی اقلام خوابگاهی اعم از تشک، پتو، ملافه، بالش برای ۸۰۰ دانش آموز خوابگاهی، تامین ۵۰ دستگاه کامپیوتر برای مدارس سطح شهرستان، تکمیل وسایل آزمایشگاهی مدارس، احداث جاده بین مزارع در ۱۱ روستا، تامین ۲۷ پمپ و الکترو موتور ایستگاه های پمپاژ آب روستایی، تامین وسایل ورزشی ۱۰ خانه ورزش روستایی، مساعدت در مقاوم سازی و بهسازی خانه های محروم را از اقدامات و طرح های اتمام یافته توسط بنیاد علوی در شهرستان چاراویماق ذکر کرد.
شاهی احداث پارک کوهستانی در تپه نور و کمک به تکمیل المان شهدای گمنام، احداث هشت خانه بهداشت، مساعدت در احداث مرکز اورژانس ۱۱۵ ذاکر کندی، احداث پنج واحد خانه عالم در روستاهای چپقلو، گویجه قلعه، آغبلاغ کورانلو، اورتاسو، خرمدرق، مشارکت در احداث هشت مدرسه در مجموع ۲۲ کلاسه در روستاها، مشارکت در لایروبی و  قنات آغزیارت، مشارکت در احداث جاده های بین مزارع بقیه روستاها، احداث کانال آب کشاورزی میرزابیک کندی و گل تپه و ادامه روند مساعدت در مقاوم سازی و بهسازی خانه های محروم را از مهمترین پروژه ها و برنامه های در حال اجرای بنیاد علوی در چاراویماق برشمرد.
به گفته وی مجموع اعتبارات جذب شده در حوزه عمرانی و زیربنایی در طرح های تمام شده و در حال اجرای شهرستان چاریماق را بیش از ۱۳ میلیارد تومان اعلام کرد.
مسوول اجرای طرح های بنیاد علوی در شهرستان چاراویماق، توجه به مسائل فرهنگی و اجتماعی در مناطق محروم را مهم دانست و گفت: اگر فرهنگ در جایی حاکم نباشد، پیشرفت هم معنایی نخواهد داشت، بر همین اساس از اولین روزهای حضور بنیاد در شهرستان چاراویماق با تشکیل هیأت اندیشه ورز فرهنگ و اجتماع سعی کردیم دوشادوش طرح های دیگر با اعزام کارشناسان، مبلغین روحانی، تشکیل کارگاه ها و کلاس های آموزشی مسائل فرهنگی را هم با جدیت دنبال کنیم.
شاهی افزود: برگزاری مسابقات و جشنواره های فرهنگی در مناسبت های مختلف، تشکیل میز قرآن و ساماندهی فعالیت های قرآنی، تشکیل سرای کودک و نوجوان، تکریم از رزمندگان دفاع مقدس و خانواده شهدا، برگزاری کارگاه توانمندسازی زوجین، اهدای جهیزیه به زوجهای جوان به مبلغ ۱۸ میلیارد ریال برای ۲۲۰ زوج جوان و تجهیز سیستم صوتی سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی چاراویماق از برنامه های فرهنگی قابل اشاره در این  حوزه می باشد.
وی با اشاره به طرح های اجرا شده و اعتبارات جذب شده در حوزه های مختلف عمرانی، فرهنگی، اشتغال و سلامت از جذب بیش از ۱۸ میلیارد تومان از محل اعتبارات بنیاد مستضعفان خبر داد و افزود: این مبلغ در مدت ۶ ماه فصل کاری از زمان شروع به کار نهاد در چاریماق و با مشارکت دستگاه های دولتی به بیش از ۴۰ میلیارد تومان خواهد رسید.
شهرستان چاراویماق با ۳۱ هزار جمعیت در ۱۹۳ کیلومتری جنوب شرق تبریز واقع است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها